Til startsiden

Klik på et kapitel:

Gregoriansk sang

Monofoni: Troubadourer, trouvèrer og minnesangere

Den tidligste polyfoni

Notre Dame polyfoni

Ars nova i Frankrig

Ars nova i Italien

Machaut og Messe de Nostre Dame

Machaut og verdslige former

Ars subtilior

Engelsk musik: Dunstaple

Du Fay

Ockeghem

Busnois

L'homme armé

Sang i det 15. århundrede

Josquin

'1450-generationen': Isaac, Obrecht, Agricola

Instrumental musik

International stil efter Josquin

Parodimesse

Palestrina

Lassus

Skellet ml. renæssance og barok


Teori: Kirketonearterne

Teori: Mensuralnotation

Ordforklaringer

Bibliografi

CD anbefalinger

Links


Katrine biografi

Kontakt

Lassus

Orlando di Lasso (Lassus) var stort set nøjagtigt jævnaldrende med Palestrina. Kun syv år skilte dem ad; Palestrina blev født i 1525/26, Lassus i 1532. Begge døde i 1594. Der kan drages en del andre paralleller imellem de to komponister, men også mange ikke ubetydelige forskelle.

Hvorimod Palestrina tilbragte næsten hele sin karriere i Rom, var Lassus både berejst og flydende i mange sprog. Han levede lange perioder i Rom og Napoli, og de sidste små fyrre år af hans liv var han kapelmester ved det bayerske hof i München. Lassus som polyglot: Socialt sprog var tysk; modersmål fransk (brugt når Lassus var deprimeret); arbejdssprog: Latin og italiensk. Lassus er én af de første komponister om hvem man kan opstille et psykologisk portræt. Det fremgår, at han led af maniodepression. Han var en overordentlig produktiv komponist, og skrev bl.a. ca. 600 motetter, ca. 100 franske chansoner, ca. 60 messer, og derudover madrigaler, Magnificat udsættelser og andre liturgiske værker. Intet instrumentalmusik af Lassus eksisterer idag.

Lassus' tid i München indrammes af to sangcykli: Penitential Psalms, komponeret ca. 1559, og Lagrime di San Pietro, komponeret i 1594.

Lyt til Lassus' motet, Tristis est anima mea, her:


Næste side